Starten met Google Analytics

First things first…

google-analytics-koffieZonder data kunnen we niet analyseren en rapporteren, dus laten we beginnen bij het begin: statistieken verzamelen. Het meest gebruikte webanalysepakket is Google Analytics. En niet alleen omdat dit een gratis statistiekpakket is, maar ook nog eens een zeer gebruiksvriendelijke. In een paar simpele stappen kan ook jij Google Analytics installeren op je site. Gewoon tijdens een kopje koffie!

Stap 1 | Google Analytics account aanmaken

Als je nog geen algemeen Google account hebt (voor bijvoorbeeld gmail, Picasa, Google+),  zul je deze eerst aan moeten maken. Dit kan via deze link: Google account aanmakenGa vervolgens naar www.google.nl/analytics en klik rechts bovenin de balk op ‘een account maken’. Volg de instructies om je aan te melden.

Google Analytics account maken

Google Analytics registreren

Google Analytics heeft afgelopen maand een nieuwe trackingcode gelanceerd: Universal Analytics. Deze nieuwe manier van meting kent een aantal voordelen ten opzichte van de oude en zal ook gaan dienen als de nieuwe standaard (meer informatie over deze nieuwe trackingcode volgt in een andere blogpost). Nu wordt nog de keus geboden om de traditionele trackingcode te gebruiken of de Universal trackingcode. De Universal trackingcode staat op dit moment nog in Bèta, wat betekent dat deze nog in ontwikkeling is. Voor nu laat ik dan ook zien hoe het werkt als je de traditionele trackingcode gebruikt. Wanneer Universal Analytics de standaard wordt, zal er ook wel een makkelijke manier komen om de traditionele code over te zetten naar de Universal.

Vul bij de webproperties jouw websitenaam, website-URL en tijdzone goed in. Het is belangrijk om de tijdzone goed in te stellen, zodat je later kunt zien op welk uur van de dag je bezoekers de site bezoeken.

Google Analytics webproperty instellen

Stap 2 | Trackingcode plaatsen

Nadat je een Analytics-account hebt aangemaakt, kom je in jouw Google Analytics omgeving terecht. Als eerste zie je de trackingcode die automatisch is gegenereerd. De UA-XXXXXX-X is een uniek nummer, waaraan Google Analytics jouw site kan herkennen. Deze code moet je op élke pagina plaatsen van je site net voor de afsluitende </head> tag. Als je de analytics-code implementeert via een plug-in of template, vul deze code dan daar in.

Google Analytics trackingcode

Op het moment dat je deze code op je site hebt geplaatst, wordt er data naar Google Analytics gestuurd over de bezoekers op je site. Google Analytics meet automatisch:

  • het aantal bezoeken
  • het aantal unieke bezoekers
  • bekeken pagina’s
  • geografische locatie van je bezoeker
  • gebruikt apparaat (tablet, desktop e.d.)
  • referral informatie (waar je bezoek vandaan komt)

Elke 4 uur worden de rapporten in Google Analytics geupdate. Het kan dus 4 uur duren voordat je de eerste statistieken ziet.

 Stap 3 | Een aantal instellingen doen

Ga naar Profielinstellingen (onder de kop Beheerder). Hier controleer je (of stel je nogmaals in) de Profielnaam, de URL van de website en de tijdzone. Daarnaast geef je aan welke valuta geldt op je site: de Euro. Bij het kopje e-commerce geef je aan of op jouw site ook transacties plaatsvinden (of mensen iets op je site kunnen kopen). In mijn geval is dit niet zo.

Google Analytics webproperty instellen

Bij ‘Instellingen voor Zoekopdrachten op site’ geef je aan of Google Analytics de zoekopdrachten op jouw site moet bijhouden. Op annelytics.nl staat rechtsboven een zoekbox. Als ik hier ‘annemarie’ intyp, dan krijg ik resultaten met ‘annemarie’. De URL laat dit ook zien: www.annelytics.nl/?s=annemarie. De zogenaamde queryparameter die ik moet invullen bij de instellingen is het gedeelte achter het ? en voor de =. Hier dus de letter ‘s’. Dit is het laatste wat ingesteld moet worden. Sla de wijzigingen op.

Google Analytics queryparameter

 Stap 4 | Filters instellen

Waarschijnlijk zit je zelf heel vaak op je eigen site – vanuit huis of misschien ook wel vanuit je werk ;-). Het is belangrijk om je eigen bezoek uit te sluiten in de meting, want deze wil je niet meetellen. Dit doe je als volgt:

Ga naar het tabblad ‘Filters’ naast ‘Profielinstellingen’ en klik op ‘nieuw filter’. Kies voor ‘uitsluiten’, ‘verkeer van de IP-adressen’ ‘die gelijk zijn aan’. Vul vervolgens bij IP-adres jouw IP-adres in. Als je je IP-adres niet weet, ga dan naar www.watismijnip.nl.

Google Analytics IP-adres filteren

Voor een werkadres geldt vaak dat het IP-adres niet statisch is. Eens in de zoveel tijd wisselt het IP-adres. De eerste zoveel karakters zijn dan wel hetzelfde, maar bijvoorbeeld de laatste 3 wisselen. Dit kun je ook ondervangen in Google Analytics. Kies dan bij Filters voor ‘Aangepast filter’. Kies voor ‘uitsluiten’, ‘IP-adres’. Vul bij Filterpatroon het bereik in van de IP-adressen met reguliere expressies. In onderstaand voorbeeld is het statische gedeelte van het IP-adres: 63.212.173. Hierachter kan een 1 of 2 of 3 of.. tot en met een 9 staan.

Ben je niet bekend met reguliere expressies en weet je niet hoe je dit bereik in kunt vullen? Dan kun je dit makkelijk laten genereren door een tooltje van Google.

Google Analytics dynamisch ip-adres filteren

Stap 5 | Start analyzing!

Google Analytics is nu up and running! Nu nog wachten tot je genoeg data hebt verzameld om leuke analyses te maken :-)

P.S. heb je vragen over het implementeren van Google Analytics op je site, neem dan gerust contact met me op of reageer op deze post!

Lees ook mijn andere blogposts

  • Doelen instellen in Google Analytics Zonder doel geen optimalisatie! Google Analytics kent een aantal standaardrapporten. Dit zijn de meest belangrijke rapporten om naar te kijken om meer te weten te komen over jouw […]
  • Campaign tagging, eventtracking en virtual pageviews Google Analytics meet niet alles! Tenminste niet automatisch. Met de standaard trackingcode van Google Analytics worden alle unieke URL's gemeten. Daarnaast wordt een aantal media […]
  • Excel top5 formules: #4 Tijdseenheden Time is tickin' In mijn functie als Webanalist maak ik (veel) Excel rapportages. Vanuit de business is vaak vraag naar zowel week- als maand- en soms zelfs kwartaalrapportages. Vaak zijn […]
  • Excel top5 formules: #2 ALS functie Wat ALS...? Deze keer in de reeks 'Excel top5 formules': de ALS functie. Een paar weken geleden heb ik jullie het fenomeen Verticaal zoeken uitgelegd. Hierbij ben ik begonnen met het […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *