Ik ben Annemarie Klaassen, 31 jaar en sinds 2008 fulltime werkzaam in de wondere wereld van e-commerce. Ik heb Vrijetijdswetenschappen en Marketing Management gestudeerd aan de Universiteit van Tilburg. Na mijn studies af te hebben gerond, kon ik niet wachten het geleerde in de praktijk te gaan brengen.

Dit heeft mij eerst gebracht bij OTTO. Hier heb ik ruim anderhalf jaar gewerkt als Cöordinator Customer Marketing. Bij OTTO heb ik heel bewust de transitie meegemaakt van een offline postorderbedrijf naar een 100% online organisatie en dit heeft dan ook als basis gediend voor mijn passie voor e-commerce en conversie-optimalisatie. Bij OTTO was ik ook al bezig met AB-testing, maar dan met name ABtests tussen offline en online. Bijvoorbeeld: wat werkt nu beter? Een kortingskaart in de brievenbus of een e-mail met kortingscode? Of beide? Wat leidt tot de hoogste conversie?

Als tweede stap in mijn carrière diende Tribal Internet Marketing zich aan in de functie van Webanalytics Consultant. Hier heb van alle belangrijke facetten van online marketing de basis geleerd: van SEO, SEA, Usability en niet te vergeten Analytics. In teams van 4 personen was ik verantwoordelijk voor een 30-tal klanten om bezoekers naar de site te trekken én die bezoekers te laten doen waar de site voor bedoeld is – hetzij leads verzamelen of een transactie voltooien. Voor deze klanten leverde ik rapportages, dashboards en inzichtelijke analyses (gebruikmakend van met name Google Analytics, Excel en Tableau) en gaf ik workshops Google Analytics.

Omdat ik toch heel graag weer aan de klantzijde wilde werken – en een functie binnen de vrijetijdsbranche mij altijd heeft getrokken – ben ik in 2011 begonnen als Webanalist bij KRAS.NL. Bij KRAS wachtte een schat aan informatie mij op: er was in de afgelopen jaren heel veel online data verzameld, maar er was geen webanalist om uit al deze data ‘actionable insights’ te halen zoals dat zo mooi heet. Ik ben aan de slag gegaan om inzichtelijke rapportages en analyses te maken voor het management en de product managers. Daarnaast is er gestart met A/B-testing. 3 jaar lang hebben er continue 1 of meerdere A/B-testen op de website van KRAS gedraaid en hierdoor is de site getransformeerd en heb ik heel wat geleerd over conversie-optimalisatie en de KRAS-klant.

Al mijn opgedane kennis breng ik nu in de praktijk bij Online Dialogue als Analytics & Optimization Expert. Ik help nu verschillende bedrijven (waaronder Essent, T-Mobile, BeterBed, Conrad en Marktplaats) om de online klantdialoog te optimaliseren. Door kwantitatief en kwalitatief onderzoek probeer ik de klant te begrijpen, om op deze manier succesvolle A/B-testen op te zetten en de conversie van de klant te verhogen.

Bekijk mijn volledige C.V. op LinkedIn