Doelen instellen in Google Analytics

Zonder doel geen optimalisatie!

conversies google analyticsGoogle Analytics kent een aantal standaardrapporten. Dit zijn de meest belangrijke rapporten om naar te kijken om meer te weten te komen over jouw bezoekers. Elke rapport beantwoordt namelijk een belangrijke vraag:
1. Doelgroep: wie zijn mijn bezoekers?
2. Verkeersbronnen: waar komen mijn bezoekers vandaan?
3. Inhoud: wat doen de bezoekers op mijn site?
4. Conversies: doen ze wat ik wil dat ze doen?

De eerste drie rapporten worden door de trackingcode vanzelf gevuld. Voor het meten van conversies moet je eerst zelf nog een aantal instellingen doen. Daarover gaat deze post.

Waarom is het belangrijk doelen te meten?

Zoals de kop van deze post al zegt: zonder doel geen optimalisatie. En dat is wel wat we willen bereiken. We hebben namelijk allemaal een doel met onze site en we willen dat zoveel mogelijk bezoekers dat doel bereiken. Of dat nu het boeken van een vakantie is, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het versturen van een contactformulier.

Als we deze doelen meten, kunnen we ook kijken welke verkeersbronnen nu zorgen voor de meeste conversies en welke voor de minste. Oftewel in welke media moeten we meer investeren? En zijn er geen technische problemen op de site? Presteert IE9 evengoed als Chrome? En hoe converteert tabletbezoek ten opzichte van desktopbezoekers? Dat zijn allemaal vragen die we kunnen beantwoorden als we doelen hebben ingesteld.

So let’s get started

Doelen stel je in Google Analytics in onder je Beheerderstoegang. Naast de tab waar je de IP-filters hebt ingesteld (zie de blogpost Starten met Google Analytics), bevindt zich de tab Doelen.

Ik neem nu als voorbeeld het doormeten van het contactformulier op mijn site. Als je een contactformulier hebt verstuurd, kom je op de bedankpagina: /contact/verstuurd. Dit wil ik dus instellen als doel. Als je klikt op ‘Een doel maken’

doel maken

krijg je het volgende scherm te zien:

doel instellen

De velden vul je als volgt in:

  • Naam: geef je doel een herkenbare naam, zodat je het doel makkelijk terug kunt vinden in de rapporten;
  • Type: een doel kan in Google Analytics bestaan uit ‘Bestemming’ (een bepaalde URL), ‘Duur’, ‘Pagina’s/schermen per bezoek’ of ‘Gebeurtenis’. In deze post zal ik het instellen van doelen met een Bestemming uitlichten. Het doel is bereikt als iemand een bepaalde pagina (URL bestemming) heeft bezocht. Dit kan een bedankpagina zijn van een bestelling of in mijn geval de pagina die getoond wordt na het versturen van het contactformulier.

Klik hier na op ‘Volgende stap’. Stap 2 vouwt nu open:

doel instellen-II

  • Bestemming: vul hier de URL in van de bedankpagina. Hier dus /contact/verstuurd
  • Zoektype: voor het invoerveld staat een dropdown met de keuze uit ‘Gelijk aan’, ‘Begint met’ of ‘Reguliere expressie’. Deze verschillende types zal ik hieronder wat uitgebreider bespreken, want dit is het lastigste onderdeel.

‘Gelijk aan’: matchtekst = URL

Wanneer je doelpagina altijd een unieke URL heeft zonder voor of toevoegingen dan kun je het beste de optie “Gelijk aan” gebruiken’ (voorheen heette dit EXact Zoeken). Hieronder vindt je een voorbeeld van wat de daadwerkelijke URL is en hoe je deze invult in Google Analytics als je kiest voor ‘Gelijk aan’ en waarop deze dan wel en niet matcht (en dus niets registreert als doel):

URL: http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd/

Bestemming met ‘Gelijk aan’: /contact/verstuurd/

Match of geen match?

  1. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd/ –> match
  2. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd.html?true=1 –> geen match
  3. http://www.annelytics.nl/contact/weblog/verstuurd/ –> geen match
  4. http://www.annelyics.nl/weblog/contact/verstuurd/ –> geen match

‘Begint met’: matchtekst staat aan het begin van de URL

Als je doelpagina altijd begint met dezelfde karakters, maar niet uniek is dan kun je het beste de optie ‘Begint met’ (voorheen heette dit ‘Kop zoeken’) gebruiken. Hieronder vindt je een voorbeeld van wat de daadwerkelijke URL is en hoe je deze invult in Google Analytics als je kiest voor ‘Begint met’ en waarop deze dan wel en niet matcht (en dus niets registreert als doel):

URL: http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd.html?true=1 of http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd/?true=1
Bestemming met ‘Begint met’: /contact/verstuurd

Match of geen match?

  1. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd/ –> match
  2. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd.html?true=1 –> match
  3. http://www.annelytics.nl/contact/weblog/verstuurd/ –> geen match
  4. http://www.annelyics.nl/weblog/contact/verstuurd/ –> geen match

Reguliere expressie

Zit de URL-structuur complexer in elkaar dan kun je het beste de optie ‘Reguliere expressie’ gebruiken. Een reguliere expressie (ook wel regex genoemd) is een manier om complexe patronen te beschrijven, waarmee Google Analytics in staat is URL’s te matchen en een doelvoltooiing te registreren. Met reguliere expressies is enorm veel mogelijk, maar ik zal de drie meest gebruikte reguliere expressies bij het instellen van doelen hieronder beschrijven.

Matchtekst staat ergens in de URL

De karakters waarop een doelvoltooiing moet worden geregistreerd moet ergens in de URL voorkomen. In onderstaand voorbeeld zal Google Analytics op zoek gaan naar de waarde “contact/verstuurd” binnen je URL en wanneer deze gevonden wordt een doelvoltooiiing registreren.

URL: http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd/?true=1 of http://www.annelytics/categorie/contact/verstuurd/ of http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd/categorie/

Bestemming met ‘Reguliere expressie’: /contact/verstuurd

Match of geen match?

  1. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd/ –> match
  2. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd.html?true=1 –> match
  3. http://www.annelytics.nl/contact/weblog/verstuurd/ –> geen match
  4. http://www.annelyics.nl/weblog/contact/verstuurd/ –> match

Matchtekst staat aan het einde van de URL

De karakters waarop een doelvoltooiing moet worden geregistreerd bevindt zich altijd aan het einde van de URL. In onderstaand voorbeeld zal Google Analytics op zoek gaan naar de waarde “contact/verstuurd/” aan het einde van de URL. Het dollar teken geeft aan dat de waarde aan het einde van de string moet voorkomen. Komt de waarde in het midden of aan het begin voor dan zal er geen doel voltooiing geregistreerd worden.

URL: http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd of http://www.annelytics/categorie/contact/verstuurd/

Bestemming met ‘Reguliere expressie’: /contact/verstuurd/$

Match of geen match?

  1. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd/ –> match
  2. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd.html?true=1 –> geen match
  3. http://www.annelytics.nl/contact/weblog/verstuurd/ –> geen match
  4. http://www.annelyics.nl/weblog/contact/verstuurd/ –> match

Matchtekst staat aan het begin van de URL én aan het einde van de URL

URL: http://www.annelytics.nl/contact/weblog/verstuurd of http://www.annelytics/categorie/contact/categorie/verstuurd/

Bestemming met ‘Reguliere expressie’: ^/contact/.*/verstuurd/$

Er moeten dus een aantal karakters aan het begin voorkomen én er moet een aantal karakters aan het einde voorkomen. Het ^-teken zorgt ervoor dat de URL moet beginnen met “/contact/”. Een punt met een * geeft aan dat er vervolgens ieder teken mag voorkomen en “/verstuurd/$” geeft aan dat het moet eindigen met “/verstuurd/”. Dit is best ingewikkeld. Ben je niet zeker of je de reguliere expressie goed hebt ingetypt? Gebruik dan de reguliere expressie tester.

Match of geen match?

  1. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd/ –> geen match
  2. http://www.annelytics.nl/contact/verstuurd.html?true=1 –> geen match
  3. http://www.annelytics.nl/contact/weblog/verstuurd/ –> match
  4. http://www.annelyics.nl/weblog/contact/verstuurd/ –> geen match

Doelwaarde instellen

Vervolgens kun je nog een doelwaarde instellen. Dit is puur het bedrag in euro’s dat je wilt toekennen aan een doel. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief inschrijver is 10 euro waard. Vul in dat geval doelwaarde 10 in (dit zal meestal een hypothetisch getal zijn). Heb je een e-commerce site en verkoop je daadwerkelijk producten? Vul hier dan niet de doelwaarde in, maar installeer de e-commerce trackingcode op je bedankpagina. Deze code zal de precieze waarde van de verkoop wegschrijven.

Doeltrechter instellen

Ten slotte is er de mogelijkheid om een doeltrechter in te stellen. Dit is niet verplicht. Een doeltrechter is een reeks pagina’s die een bezoeker moet doorlopen voordat hij het doel bereikt. Hier kun je bijvoorbeeld de contactpagina invullen, zodat je in de ‘Trechterweergave’ in Google Analytics de trechter van de reeks doorlopen pagina’s kunt zien; beginnend bij de contactpagina en eindigend bij de bedankpagina. In dit geval is het maar 1 pagina voorafgaand aan het doel, maar bij bijvoorbeeld een bestelproces kunnen dit wel 5 pagina’s zijn: winkelmandje > persoonsgegevens > bezorggegevens > betalen > overzicht > bedankpagina.

Zo kun je zien hoeveel bezoekers de voorgaande pagina’s hebben bezocht, hoeveel bezoekers daadwerkelijk het doel hebben bereikt en hoeveel bezoekers zijn afgehaakt. En dit geeft dan weer goede inzichten om te gaan optimaliseren!

P.S. heb je vragen over het instellen van doelen in Google Analytics, neem dan gerust contact met me op of reageer op deze post!

Lees ook mijn andere blogposts

  • Campaign tagging, eventtracking en virtual pageviews Google Analytics meet niet alles! Tenminste niet automatisch. Met de standaard trackingcode van Google Analytics worden alle unieke URL's gemeten. Daarnaast wordt een aantal media […]
  • Starten met Google Analytics First things first... Zonder data kunnen we niet analyseren en rapporteren, dus laten we beginnen bij het begin: statistieken verzamelen. Het meest gebruikte webanalysepakket is Google […]
  • De perfecte call-to-action button: to click or not to click? De mythe van de perfecte button Er is online al heel wat geschreven over buttons - wat is nu de perfecte button? Welke kleur moet hij hebben, hoe groot moet hij zijn en wat is de […]
  • Excel top5 formules: #1 Verticaal Zoeken Geek alert! Google Analytics kent een aantal standaardrapportages die al heel veel goede inzichten kunnen geven. En voor kleine adhoc vragen is dit ook genoeg. Echter, wil je echt kijken […]

One thought on “Doelen instellen in Google Analytics

  1. Hallo Anne,

    Wat een duidelijke blog. Heel erf fijn!
    Ik heb echter nog wel een vraag en misschien kan je mij daarbij helpen.
    Bij mij geeft die helemaal geen conversies aan. Ligt dan aan de instelling van de doelen? Ik heb van alles geprobeerd, maar nog geen resultaat.

    Alvast bedankt!

    1. Beste Mah0ney,

      Waarschijnlijk ligt dit aan je instellingen inderdaad. Ik kan zo niet beoordelen wat je fout hebt gedaan, maar als je mij je website URL doorgeeft en een screenshot van je instellingen in Google Analytics kan ik er wel even naar kijken. Dit kun je sturen naar info@annelytics.nl.

      Je kunt overigens bij het instellen van de doelen onderin klikken op ‘Dit doel verifiëren’ dan checkt Google Analytics of er een doel geregistreerd is in de afgelopen 7 dagen.

      Groetjes,
      Annemarie

  2. Hallo Anne,
    Met veel plezier las ik je blog over Reg ex o.a. Eindelijk in normale taal hoe je het moet doen.
    Ik heb nu het een en ander ingesteld en ik zie dat het doel wordt gemeten maar de tussenstappen niet..
    Waarschijnlijk heb ik iets niet goed gedaan. Kan ik jou mailen waarin ik de case omschrijf met bijbehorende url’s? Zou super zijn!

    Groet, Marloes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *