Campaign tagging, eventtracking en virtual pageviews

Google Analytics meet niet alles!

puzzelTenminste niet automatisch. Met de standaard trackingcode van Google Analytics worden alle unieke URL’s gemeten. Daarnaast wordt een aantal media automatisch herkend: direct verkeer ((none)), AdWords verkeer (cpc), organisch zoekverkeer (organic) en verwijzende sites (referrals). Er zijn drie belangrijke categorieën waarbij de Google Analytics incompleet is. Hoe je deze categorieën toch kunt meten wordt uitgelegd in deze post. 

1. Verkeer uit andere media

Naast de media die hierboven zijn omschreven zetten veel bedrijven ook andere media in, zoals affiliatemarketing, e-mailmarketing en displaymarketing. Deze worden niet automatisch goed herkend door Google Analytics. Dit kan worden opgelost door campaign tagging. Zonder campagnetagging zal al het verkeer vanaf de affiliates, vanuit de e-mails en vanaf een banner worden weggeschreven onder referrals (verwijzende sites). Dit is niet wenselijk, want je wilt in je analyses wel makkelijk onderscheid kunnen maken tussen deze media en tussen onbetaalde links (bijv. aangevraagde SEO links) en betaalde (door affiliates of displaycampagnes). Daarnaast wil je graag meer informatie meegeven aan deze linkjes. Zodat je bijvoorbeeld ook kunt zien wat de inhoud was van de boodschap waarop was geklikt of op de hoeveelste aanbieding in de nieuwsbrief is geklikt naar je website. 

Campaign tagging vindt plaats achter de bestemmingsURL – gescheiden door een ? en/of & tekens. Google Analytics kent drie verplichte variabelen en twee optionele. De drie verplichte zijn: utm_medium, utm_source en utm_campaign. De twee optionele zijn utm_content en utm_term.

Voorbeeld 1

Stel je hebt een samenwerking met de affiliatepartner Tradetracker. Het medium dat je wilt meegeven aan de linkjes is dan utm_medium=affiliatemarketing en de bron (utm_source) wordt dan  tradetracker. Tradetracker werkt met een heleboel sites samen. Je wilt daarom ook graag weten welke van deze sites heeft gezorgd voor de bezoeker. Dit kun je kwijt in de utm_campaign variabele (bijvoorbeeld 96301 – de code van de site bij tradetracker). In de utm_content kun je ook nog meegeven via welke inhoud ze op je site terecht zijn gekomen: via een e-mail van de affiliatepartner of via een banner etcetera.

Als je bestemmingsURL http://www.kras.nl/thema/zonvakanties is, dan wordt de complete URL inclusief campaigntagging:

www.kras.nl/thema/zonvakanties?utm_medium=affiliatemarketing&utm_source=tradetracker&utm_campaign=96301&utm_content=email.

In Google Analytics zie je dit dan zo terug (medium, bron en campagne):voorbeeld affiliate

Let op: als er nog geen ? in de bestemmingsURL staat begin je de tagging met een ?. Staat deze al wel standaard in de URL dan begin je de tagging met een &. Google Analytics kent een handige URL-builder die dit werkje al wat makkelijker er overzichtelijker maakt.

Voorbeeld 2

Stuur je een wekelijkse e-mail uit met als onderwerp last-minutes naar de zon en de bestemmingsURL van 1 van de aanbiedingen (de 3e) is http://www.kras.nl/zoek/turkije-zonvakanties-last_minute?areaid=eu:328 dan wordt URL met tagging:

www.kras.nl/zoek/turkije-zonvakanties-last_minute?areaid=eu:328&utm_medium=emailmarketing&utm_source=16-2013-nieuwsbrief&utm_campaign=last-minutes&utm_content=aanbieding3-turkije

Secuur werkje!

Het taggen van de verschillende media dient secuur te worden gedaan. Elke typefout wordt afgestraft door Google Analytics. Als je bijvoorbeeld affiliatemarketing een keer typt met 1 ‘f’ dan verschijnt deze al als een apart medium in je rapporten terug. Omdat het taggen van de verschillende media ook vaak bij verschillende personen ligt binnen de organisatie is het belangrijk om dit goed af te stemmen.

Een handige hulp hierbij kan een URL naming convention zijn. In dit document leg je dan vast wat de exacte namen zijn die men mag gebruiken. Door zelf een URL-builder (gratis te downloaden!) te maken in bijvoorbeeld Excel, die enkel de keuze geeft uit bepaalde media en bronnen, kun je jezelf een hoop (controle) werk besparen.

URL builder

 2. Uitgaande links, downloads en klikken op AJAX en Flash

Uitgaande links, downloads en klikken op AJAX of Flash elementen worden door Google Analytics niet gemeten. Er wordt bij deze elementen namelijk niet verwezen naar een URL binnen de eigen website. De oplossing hiervoor is eventtracking. 

Met eventtracking worden de clicks op de elementen niet meegeteld als paginaweergaves, maar worden deze weggeschreven als ‘gebeurtenissen’. Met een extra stukje Javascript kun je een ‘gebeurtenis’ naar Google Analytics sturen.

Dit stukje Javascript heeft de volgende opbouw, waarbij de eerste twee elementen verplicht zijn en de overige drie optioneel :

_trackEvent(categorie, actie, opt_label, opt_waarde, opt_non-interactie)
  1. categorie (verplicht): hier geef je een logische naam aan, bijvoorbeeld Download, Video of Menu
  2. actie (verplicht): hier geef je de actie aan die gepaard gaat met de categorie, bijvoorbeeld PDF (bij download), Speel af (bij Video) of Klap open (bij Menu).
  3. label (optioneel): hier kun je extra informatie kwijt over de actie. Bij een download bijvoorbeeld welk bestand, bij een video de titel van de video en bij een menu het item van het menu.
  4. waarde (optioneel): hier kun je een getal invoeren. Bij Download bijvoorbeeld de downloadtijd en bij Video de afspeeltijd.
  5. non-interactie (optioneel): dit element zet je op ‘true’ als je het event niet mee wilt laten tellen bij het berekenen van het bouncepercentage. Dit stel je met name in als de bezoeker niets bewust doet om de gebeurtenis in gang te zetten.

Voorbeeld

Een gebeurtenis is bijvoorbeeld het klikken op de knop ‘download PDF’. Zo’n stukje javascript voeg je toe aan de downloadlink die je wilt bijhouden. Dat ziet er als volgt uit:

De normale htlm link:

<a href="http://download.pdf">Download PDF</a>

wordt:

<a href="http://download.pdf" onClick="_gaq.push (['_trackEvent', 'Download', 'PDF', 'url']);">Download PDF</a>

Met bovenstaande stukje javascript zeg je: “als iemand op deze link klikt (onClick=”_), dan wil ik dat versturen naar Google Analytics (=”_gaq.push([)  op deze manier(_trackEvent’, ‘Download’, ‘PDF’, ‘/mijndownload.pdf’). Lees hier meer over het gebruik van eventtracking

In Google Analytics vind je deze statistieken terug onder Inhoud > Gebeurtenissen > Topgebeurtenissen:

voorbeeld eventtracking

3. Pagina’s zonder unieke URL worden gezien als één

In sommige gevallen wijzigt de inhoud van een webpagina wel, maar de URL niet. Google Analytics ziet dit altijd als één pagina. Op www.kras.nl is dit bijvoorbeeld het geval in het boekingsproces. Alle 5 de stappen van het boekingsproces vinden plaats op www.kras.nl/vakantie/booking.htm. Hierdoor zie ik maar 2 stappen van het boekingsproces: het boekingsproces en de bedankpagina. Op deze manier kan ik niet zien in welke stap van het boekingsproces nu de meeste mensen uitstappen. Dit probleem kun je oplossen door het gebruik van virtual pageviews.

Met virtual pageviews zeg je eigenlijk tegen Google Analytics dat als er een bepaalde actie gebeurt op de site (bijvoorbeeld bij een klik op de button ‘doorgaan’), dat er een nieuwe paginaweergave moet worden weggeschreven.

Dit gebeurt in de standaard trackingcode van Google Analytics. Normaal gesproken ziet de code er zo uit:

_gaq.push(['trackpageview']);

Google Analytics kijkt dan naar de URL in de browser om weg te schrijven. Dit kun je overrulen, door achter ‘trackpageview’ de URL te typen die daadwerkelijk weggeschreven moet worden:

_gaq.push(['trackpageview']);

wordt dan:
_gaq.push(['trackpageview', 'vakantie/booking/stap1']);

en na een klik op de doorgaan button:
_gaq.push(['trackpageview', 'vakantie/booking/stap2']);

etc.

In Google Analytics vind je deze virtuele paginaweergaves onder de standaardrapportage Inhoud > Site-inhoud > Alle pagina’s:

voorbeeld virtual pageviews

Heb je nog vragen over het gebruik van campaigntagging, het instellen van eventtracking of virtual pageviews neem dan contact met me op of reageer op deze post.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *